Ars Fennica, tuo kuvataiteen Finlandia-palkinto jaettiin
jälleen viime viikolla. Tällä kertaa potti meni Tanskaan, Jeppe Heinille. Olen
aina pitänyt Heinin töistä, enkä siksi purnaakaan ainakaan kauheasti palkinnon
loppusijoituspaikasta. Aiheesta heräsi kuitenkin jokunen ajatus, jotka jaan
tässä kanssanne.
Itse 70-luvun lopulla syntyneenä kuulun ensimmäiseen
sukupolveen Suomessa, jonka lapsuuden maisemia ovat graffitit värittäneet.
80-luvun Helsingissä eläneen teinin ihailua keräsivät Atomik, HIV sekä Skattan
vankilan muuria hallinnut hallinnut Totals. Tällöin elettiin aikaa, jolloin
graffiteihin ei oikein osattu suhtautua. Yhteiskunta ei ollut vielä oikein
päättänyt onko kyse vandalismista vai taiteesta. 90-luvulla kaupunki teki lopulta
Stop Töhryille –kampanjan myötä selkeän linjavedon, jossa kaikki seinätaide
alkeellisimmista tussitöherryksistä upeisiin koko seinäin mestariteoksiin
tulkittiin tuhotöiksi.
Lainsäätäjien ja toimeenpanijoiden lisäksi myös
taidemaailmalla on perinteisesti ollut vaikeuksia suhtautua graffitiin.
Korkeakulttuuriksi sitä ei ole oikein voinut koskaan lukea, osittain siksi,
ettei graffitiväki ole perinteisesti halunnut luovuttaa taidekriitikoille
oikeutta arvostella töitään. Moni 80-luvun graffari päätyi kuitenkin mainosalalle
palvelukseen tai siirtyi perinteisempiin kuvataiteen muotoihin. Hienoimman
loikan graffitimaailmasta kuvataiteen puolelle on kuitenkin mielestäni tehnyt
Jani Tolin, jonka töissä on vieläkin nähtävissä vaikutteita aivan peinttaamisen
alkuajoilta, mutta joka vielä samalla taiteenmuotoa jatkuvasti eteenpäin.
Tolinille nostan mielelläni lasin hyvää irlantilaista viskiä, ja toivon hänen
töidensä inspiroivan myös tulevia pieniä katutaiteilijoita oman tyylinsä
löytämisessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti