Vuodesta 1984 jaettua Finlandia-palkintoa pidetään maamme
merkittävimpänä kirjallisuuspalkintona. Palkinnon sekä 30 000 verottoman kädenpuristuksen
jakaa Suomen Kirjasäätiö, hajuton ja mauton kulissisäätiö, jonka takana lymyää
kuusi astetta kaupallisempi Suomen Kustannusyhdistys ry. Kyseessä on
siis suomalaisten kirjakustantamoiden edunvalvontayhdistys,
jonka ensisijainen tarkoitus on myydä mahdollisimman paljon jäsenyritystensä
kirjoja.
Vuosittain jaettavaan palkintoon liittyy ehkä enemmän
hypetystä kuin mihinkään muuhun kotimaiseen skabaan. Eikä suotta, sillä pelkkä
ehdokkuus saattaa nostaa kirjan myyntiluvut kymmen- tai joissain tapauksissa
jopa satakertaisiksi. 30 tonnia verotonta, joka on itsessään mainio summa
vaikkapa pikku Mauritiuksen-matkan budjetiksi, on pientä verrattuna siihen mitä
100 000 kovakantisen myyntilukemat tuovat tullessaan.
Eräs kustannustoimittaja, jonka nimi jääkööt tässä
yhteydessä mainitsematta, selitti aikoinaan pikkutunneilla millaisella kirjalla
kilpailussa pärjätään. Romaanin tulee olla historiallinen, mieluiten
suomalaisille hieman kipeällä tavalla. Siinä tulee olla useampi kuin yksi
kertoja. Tarinaa myös tulisi mielellään kuljettaa useassa eri ajassa. Jos seksuaali-
tai muut vähemmistöt saa jollain ilveellä ympättyä mukaan, niin sitä parempi. Punakapinasta
Lapin sotaan kulkeva tarina, jossa jalkafetisististen taipumustensa vuoksi
hyljeksityn romaniperheen kolmen eri sukupolven edustajaa kuvailevat kärsimyksiään,
lienee näillä spekseillä varma voittaja.
Tällä viikolla Helsinki on lyhyen aikaa maailman kiinnostavin
kaupunki. Kaapelitehtaalla järjestettävä Slush-startuptapahtuma kerää Ruoholahteen
niin tulevaisuuden menestystarinoiden nuoret sankarit, riski- ja
enkelisijoittajat kuin maailman talousmedioiden edustajatkin. Itse tapahtuman
lisäksi eri tahot järjestävät enemmän tai vähemmän virallisia sivutapahtumia
kolmen päivän ajan pitkin kaupunkia, ja mikäli kuulemani huhut Castrén &
Snellmanin kattobileistä pitävät edes osin paikkansa, niin aika moista menoa on
loppuviikon ajan luvassa.
Slush-hengessä kirjakaupasta matkaani valikoitui tänä
syksynä julkaistu Timo Ahopellon Sand Hill Road. Rakastin startupeista ja
riskisijoittamisesta kertovaa teosta
juuri samoista syistä, miksi se ei tule voittamaan Finlandia-palkintoa; se on
yksinkertaisesti liian vetävä ja moderni, jotta sitä voitaisiin pitää
korkeakulttuurina. Emmekä lukijoina pääse edes kärsimään veljeskansojen
sortamisesta; sijoittuuhan kirja nimensä mukaisesti Piilaaksoon. Redwood
Cityssä syntyneenä tunnen pienen pientä nostalgiaa varhaislapsuuteni
pelikentistä lukiessani, ja nostan reippain mielin lasillisen hyvää
irlantilaista viskiä juuri sopivan avoimesti kaupalliselle ja samalla niin viihdyttävälle kirjailijalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti